2011. május 23., hétfő

Elbocsátási előzetes

Ha az ember már közel 36 éve folyamatosan dolgozik, ebből 13,5 éve élete második munkahelyén, ahova az elsőből (22,5 év lehúzva!) hívták át annak utolsó 1-2 évén keresztül, ráadásul nemcsak maga szerint tesz meg mindent, hanem a visszajelzések is azt láttatják: van értelme, mert jól csinálja; van látszata, mert szebb és jobb lesz a végeredmény; mert minden percben szükség van az ember munkájára; és mert többféle munka is van, amit egyedül csak ő tud a cégnél elvégezni - akkor joggal eshet abba a téveszmébe, hogy ő, igenis, itt kell. Annyira sokat sem keres, hogy emiatt úgy gondolná, az ő költségei miatt megy csődbe a cég, tehát pláne.
Ettől függetlenül, talán, mert soha életemben nem vittem túlzásba a magamba vetett önbizalmat, mindig összeszorult a gyomrom, minden reggel. És a hosszas buszúton mindig eszembe villant: talán ma megyek utoljára azelőtt, hogy elküldenek? Hogy erre miért kellett gondolnom? Hát azért, mert voltak előttem is, akik jól dolgoztak, mégis el lettek bocsátva. Mindig is elég nagy volt nálunk a jövés-menés, de elsősorban az irodai alkalmazottak térfelén. A szakmai állandóság emberei maradtak csupán... mi, nyomdászok. Emiatt már az ember néha majdnem akár biztonságban is érezhette volna magát... Utóbbi években viszont nagy volt a mozgás szakmai téren is. Legyen akármilyen jó szakember, akármilyen szorgalmas; ha sokat keres, azért, ha keveset keres - nem tudjuk, miért, de - el lehetett küldve. A sok következetlenség felemésztette csekély önbizalmamat nekem is.
Teljesítettem mindig minden irreális követelményt is. Volt, hogy munkaidő utáni bejelentett időpontra, hivatalos ügyben nem jelentem meg, mert fentről úgy kívánták, hogy "márpedig ennek ma meg kell lenni". Számtalanszor volt, hogy dugába dőltek estéim, programjaim, mert utolsó percben úgy óhajtották, hogy valami nagyon sürgős (és már nem is mérgelődtem, mikor közben hetek múlva még mindig nem ment nyomdába a cucc, annyira sürgős volt)... Volt, hogy péntek délután szóltak, hogy szombat kora reggel már menjek is olyan program szervezőirodájába ténykedni, amihez a munkámnak abszolút semmi köze. Volt, hogy túlóráztam késő estig olyan ügyben, amihez szintén nem volt köze a munkámnak. Volt, hogy este 9-kor kaptam vezéri telefont, hogy másnap a több busszal megközelíthető raktárunkban kezdjem a munkát - mondanom sem kell, nem volt köze ahhoz a munkához, amihez felvettek - de mind cégérdek volt valamilyen szinten. Akkor elő a térkép és a menetrend, hogy hogyan is jutok én ki oda reggel 8-ra. Hát úgy, hogy fél 5-kor keltem és fél 7-kor indultam... Volt, hogy 4-5 méteres karácsonyfát díszítettünk hárman, kijelölt szerencsétlenek a Bartók Teremben (csak a másik kettő új, huszonéves dolgozó volt ám!), és mindezt reggel tudtam meg, mikor bementem tördelni az aktuális melót, hányingerrel, hasfájással... előtte arra gondoltam: csak ezt a napot bírjam még ki... Hát kibírtam. Késő délutánig létráztam a díszekkel bakancsban a dögmeleg színházteremben, és hullára elfáradtam, rosszul voltam étlen-szomjan délután 5-re, ám "szinte kötelező" volt visszamenni az esti gyerekműsorra mint közönség... Volt, hogy hiába voltak tördelnivalóim sorba rakva, decemberben napokig csak csomagolni kellett a megrendelői lista szerint - estére vörösre volt vagdalva a papír által mindkét kezem, jajgatva tudtam megmosni... Volt, hogy hiába volt gépi korrektúráznivalóm, az év utolsó munkanapján befogtak hármónkat kitakarítani az egész házat, ablakmosással, budipucolással - nyilván a másik kettő friss, üde huszonéves volt, míg én középkorú, aki viszont még addig nem jutott, hogy otthon is kitakarítson... Volt, hogy hajnali 6-ra kellett menni a város túlsó végére, hogy órákig szendvicset csináljunk és a közeli főiskolán könyvtári bemutatónapot tartsunk, előadások mellett; s másodmagammal csináltam a büfét egész nap a meghívott nagy létszámú vendégeknek - eleve nem vagyok alkalmas egész napos álló fizikai munkára, de szó nélkül csináltam, s mikor hazaértem, szinte elájultam a fáradtságtól és a gerinc- és - ne szégyelljem - aranyérfájdalmaimtól. Volt, hogy munkaidő után átvertem a volt kolléganőmet, akivel dumatalálkozó volt megbeszélve, mert adminisztratív melóra köteleztek párónkat, ami betartott este 7-ig... és még nem volt mobiltelefon, hogy szólni tudtam volna. Volt, hogy az egész irodában ketten tartottuk hónapokig a frontot, mert valahogy előzőleg mindenki vagy felmondott, vagy épp elküldték őket. Saját munkámhoz nem fértem hozzá, egész nap a telefont kezeltem és az ügyfeleket fogadtam, társnőmmel együtt. Ő hamarabb ki lett hajítva, mint én... Miközben szarrá ment a szemem, mert a plafonon 1-2 potlámpa a fényforrás. Először szemfenékgyulladásom lett, amit nem is lehetett rendesen kikezelni... többféle szemüveg kellett... aztán pedig másodlagos glaucoma. Miközben anginásan több nyáron 38-40 fokban dolgoztam le a 9 órát, mert nem volt nemhogy klíma, de ventilátor sem, sőt semmilyen sötételő miazma. Volt, hogy félévekig nem volt takarító, és én plusz még valaki hordtuk ki a szemeteket mindenhonnan, mosogattuk el a vendégek után a cuccokat, mostuk fel a padlót... de a munkám hogy-hogy még nincs kész?? Volt, hogy értelmetlen beiskolázásnak lettem áldozata uniós cégérdek miatt, és 4 hónapig azt nyögtem heti 2-3 alkalommal, elengedve 1,5 órával korábban, este negyed 8-ig. Az egyik heti nap a péntek volt, amikor már nincs élő dolgozó ember, aki ki ne lenne purcanva és ne várná lélekszakadva a hétvégét... mindezt ugyanabban az évben, amikor vállam tört és még évekig nem lépte túl az 50%-os javulást, valamint unokám született és ott is sűrűn helyt kellett állnom...
Számtalanszor napokig írtuk a karácsonyi képeslapokat az ügyfeleknek, cégtulajdonosoknak, megrendelőknek. Illetve csomagoltuk az aktuális reprezentációs ajándékokat, több ezret; vagy sportprogramra érmeket fűztünk szalagra, gémkapcsokat négyesével össze, illetve internetre vittük fel az adatokat rehabilitációs gyakornokokként. Vagy ami nemrég volt: vasárnap kellett bemenni a céghez 5,5 órás tanfolyamra, itt írtam is erről. Nem arról van szó, hogy maga a tanfolyam nem volt hasznos, na de könyörgöm: vasárnap?? Reggel 8-ra, ami nekem 5 órai kelést jelent, s óriási buktát a fehér hollóként járó buszokkal, így a saját megszokott buszom a szokott időben dehogyis ment, mentem összesen 2 különböző busszal, ezzel elértem félútig, ezután pedig kb. 3 km-t gyalogoltam, míg az utolsó megállónyi résznél utolért egy autós kollégám, felvett, s így estem be 8-ra...
Volt, hogy egész évben nem tudtam kivenni a szabadságom 2/3-át, mert annyi meló volt, hogy nem engedték. Egész nyáron bent hajtottam közel 40 fokban... a végén kifizették ugyan a szabadságot, az se jött rosszul, de azért a pihenés valamikor azért nem ártott volna.
A cégvezetés bármelyik családtagja jött bármilyen munkával - félre kellett dobni mindent, és csináltam, készséggel, legyen az nagyon sokszor szakdolgozat, hivatalos levél, listák tömkelege, statisztika. Volt, hogy az aktuális könyvbe kottázni kellett - mi sem természetesebb, elvégre én tanultam zenét. Volt, hogy rajzolni - hát az is természetes, hisz valamennyire tudok. A telefont, ha már a titkárnő egyet felvett, muszáj volt a következőt sorra felvennünk. Ha oroszul szólalt meg benne az illető, egyértelmű volt, hogy kommunikálok vele oroszul. Holott baromi régen volt már az az orosz érettségi, még ha anno ragadt is rám, mert szerettem a nyelveket. Ha ügyfél jött tiszteletpéldányaiért, kaptam magam és rendeztem, adminisztráltam a dolgot, mert épp hiányzott az a valaki, akinek esetleg ez lett volna a dolga.
Az első években háromnegyed órára volt szabva az ebédidő, és akkor is, ha nem ebédeltem... mert nem. Tehát, bent kellett lenni 8 és 3/4 órát minimum. És miért ebédeltem volna, mikor se hűtő, ám 40 fok, se mikró, a reggel megvett parizer zöld lett délre, pár kekszen kívül éveken keresztül estig semmit nem ettem, azt is kiizzadtam... Könnyű volt tartani az 50 kilót... s a 9 óra majd mindennap megvolt étlen-szomjan, és nyilván, mi mást csináltam volna az "ebédszünetben", mint dolgoztam?
Az aktuális korrektor nagyon helytelenül dolgozott - ekkor hazavittem pl. az egész Párizsi Notre-Dame-ot (külsősök szedték, tele hibával), és magánban még egyszer megolvastam utána, duplaannyi hibát találva még benne, mint amennyit a hivatalos korrektor talált... lojális és toleráns voltam, nem mondtam meg, ne kerüljön bajba a kolléganő, sőt még neki se lehetett, mert az önérzete és sértődékenysége nem ismert határt. És ezt nagyon sokszor eljátszottam: csomó otthoni ingyenolvasás a beteg szememmel, hogy hibátlanul mehessen ki a könyv... én, az idióta mártír.
És mindig megcsináltam a munkám, pedig néha halmozódtak rendesen. Az iskolaújságokkal majd 10 évig szívtam, mivel - főleg az egyik iskola - cetlinként, ficni-fecninként hajította ide, azt se tudtam, ki kivel van, és csináljak minden alkalommal szarból aranyat, írjam át, fogalmazzam át, olvassam egyáltalán KI, a gyerekrajzokat erősítsem meg, keressek képeket, díszítéseket az üres helyekre... Na, ott szedéstől, szerkesztéstől, képfeldolgozástól, tördeléstől, tipográfiától, korrektúrától (magam után) kezdve mindent én csináltam, lóhalálában; mivel már akkor késő volt, mikor hozták... és akkor ráadásul fogjam össze az embereket, akiket muszáj volt bevonni a munkába, és vegyem is rá őket, hogy mozgás, mozgás. Telefon jobbra-balra, iskolába menés a kapcsolattartás miatt, hoztam-vittem a cuccot, egyeztetés, korrektúra oda, ottani korrektúra vissza, javítás, egyezkedés, vitatkozás... esetenként oldalak beszúrása, azaz áttördelés a végtelenségig, de maradjon is minden eddigi is! - oldjam meg, de hamar! S aztán végigkísérni, míg a nyomás megy, egészen addig, míg el nem vitték a kötegeket az iskolákba. Mindenért szólni, noszogtatni, holott ez már abszolút nem az én feladatom lett volna, de a kutya sem törődött velem, viszont a kapcsolattartókat meg sajnáltam, így csináltam, néha még itthon is. Ha hiányzott anyag belőle, megoldottam. "Csináltam" bele! Volt, hogy észre sem vették, meg sem köszönték... 10 évig minden egyes iskolaújság után úgy éreztem magam, mint aki 40 mázsa szenet behordott... szerintem éveket vett el az életemből.
Sokszor éreztem, hogy nem bírom; lemerültem, mint a laposelem. Mégis csináltam, honorálás, vállveregetés nélkül. Megszokták, hogy megoldom. Mivel maximalista vagyok - jól.
Aztán elküldték a korrektort. Lett másik, jobb, mint az előző, sokkal. De őt is elküldték egy idő után, költségcsökkentés címén, hisz én úgyis korrektor is vagyok... Az más kérdés, hogy mivel ez totál nyakamba zúdult, a tördelés lassan a felvett sok új tördelő nyakába szakadt... idő után persze már nem maradtak ők se olyan sokan...
Biztos, hogy tudnám még sorolni...
És akkor május 19-én, du. 16 óra után szóltak, hogy menjek fel, fent beszélni óhajtanak velem. Rosszat sejtettem: nem szoktak engem "csak úgy" hívni... Sejtésem bevált. Elküldtek...
Harmadmagammal megyünk, mindőnk fél évszázadon felüli. Mindegyikünknek olyan a munkája, hogy rajta kívül senki nem tudja jelenleg a cégnél megcsinálni...
Szóbeli indok: rosszul megy a piac, nincs kereslet, nekünk meg sok a költségünk. Amúgy persze qrva jól dolgozunk.
Másnap délben írásbeli felmondásban indok: átszerveződés történik, s ott nincs szükség az én munkahelyemre, s mint ilyen, megszűnik...
Eddig a tények voltak, az érzéseimről legközelebb...

4 megjegyzés:

  1. Szia!

    Nagyon megható volt mindaz, amit leírtál.Teljesen meghatott az, hogy mennyi mindent tettél a cégért.
    Reménykedem abban, hogy hamarosan rátalálsz egy olyan állásra, ahol megbecsülik azt, hogy milyen értékes ember és munkaerő vagy egy cég számára Én nagyon drukkolok Neked.

    VálaszTörlés
  2. Köszönöm szépen, Ildy, örülök, hogy olvastál.
    Mindezt nem azért írtam le, hogy fényezzem magam, csak egyáltalán: magamnak is, hogy soha ne felejtsem el; meg hogy ha kiírom magamból, talán könnyebb lesz belül feldolgozni.
    Tudom, mire gondolsz, de hát az emberre nincs kiírva, hogy vajon milyen munkaerő lehet, csak a tények beszélnek, mennyi idős, és mennyi baja van... Meg hát ismered a lehetőségeket: munkahely alig, munkanélküli meg mint csillag az égen. Majd pont én kellek.
    De persze tudom: bízni kell és pozitívnak lenni...

    VálaszTörlés
  3. Nagyon sajnálom, hogy így bántak veled, Sárkányka!
    De igazad van: bízni kell és pozitívnak lenni...
    Az nem vigasz, hogy ők is rosszul járnak, hogy elküldtek.
    A lényeg már az, hogy sikerüljön minél hamarabb új (és reméljük) emberibb helyett találnod.

    VálaszTörlés
  4. Na, ez az, amiben csak azért bízok, mert "kell", mert ezt várják el tőlem azok, akik nincsenek ezen a szinten. De szinte a lehetetlenséggel egyenértékű. Még munkahely se, nemhogy emberibb!
    Hiszen Te is tudod, ott van a családodból nem egy ember...:(((
    De azért köszönöm a biztatást, aranyos vagy.:)

    VálaszTörlés