2017. július 24., hétfő

30 rigmus 4 megadott szóval -- 45.

1331. Új szavak: veres, külső, semmikor, bujdosó

          Veres szilvát ne egyél, mert fájni fog a gyomrod -
          mondta nagyanyám -, és a vécét is járod!
          Volt, amikor magam mégis teleettem,
          külső budink volt, így bujdosó lehettem,
          semmikor sem jártam annyit életemben arra,
          mint mikor a szilva után jártam az udvarra...

1332. Új szavak: zápor, zokni, zenekar, zsongás

          Ez a zápor elmosta az utcai zenekart,
          pedig jólesett a friss, tavaszi zsongás.
          Elázott a zoknim is, s a program is elmaradt,
          meglátszott rajtam a csalódott búsongás.

1333. Új szavak: friss, eper, mellé, illat

          Az illatos, friss eper mellé
          teszem a virágot,
          jól díszíti majd az asztalt,
          s hozok tejszínhabot...

1334. Új szavak: kétely, ámulat, lassú, örök
          Lassú víz

          Villámcsapásszerű döbbenetből
          örök ámulatba estem,
          egy ideig kétely sem hagyott el,
          álmodom, vagy csak az ördögöt
          fehér falra festem?
          Lassú víz nemcsak partot mos,
          bár bele alig törődtem,
          magyarázat nincs, se ok, se indok -
          felesleges, úgyis hiába lázadok...
          cserbenhagyott testem.

1335. Új szavak: kő, kemény, kalács, katamarán

          Nemcsak katamarán az, melyen
          nem száguldoznék,
          bármi, de hol víz, ott bizony én
          nem keménykednék.
          Iszonyom a víztől szilárd, mint a kő,
          olyan biztos, mint ahogy a bográcsgulyás fő.
          Kacsalábon forgó kastély sem lehet tét, de csak
          kürtöskalácsot ígértek, ha megtanulok úszni,
          inkább maradjon csak csupán száraz kenyér,
          vagy bármi, melyért szilárd földön lehet futni.

1336. Új szavak: málna, nyúlcipő, árnyék, légzsák

          A légzsák életet ment,
          az árnyék is olykor,
          egy málnafagyi felüdít,
          nyúlcipő vagy bocskor
          a fagyisig elröpít,
          ha az agyad is felforr.

1337. Új szavak: édes, várhat, biztos, kényelmes

          Finom az ebéd, az üdítő hűvös,
          a kávé zamatos, a desszert édes.
          Várhat a munka, nem fut el biztos,
          most itt nekünk roppant kényelmes.

1338. Új szavak: paplan, bújik, valami, korai

          Nem is tudom, mi bajom van,
          fáradtság vagy valami,
          pedig paplan alá bújni
          délután még korai.

1339. Új szavak: fukar, testépítő, borongós, szöszmötöl

          Fukar ez a testépítő,
          beszedte a sok pénzt,
          de tudását átadni
          nem hajlandó. Másrészt
          csak szöszmötöl, téblábol,
          borongós a kedve,
          ráadásul mindenért
          dörmög, mint a medve.

1340. Új szavak: szarkaláb, szisztéma, borotválkozni, pék

          A pék nehéz munkája után
          igencsak kitett magáért,
          bevált szisztéma ez nála,
          ha odavan egy lányért.
          Megborotválkozott, ezzel
          tetszési indexe megugrott,
          egy csokor színes szarkalábbal
          biztos, hogy hódított...

1341. Új szavak: nyereg, vihar, véletlen, olcsó

          A vihar, ha jön, ingyen jön:
          nem drága, nem olcsó,
          ha véletlen nyeregben ülsz,
          megáztok: te meg a ló.

1342. Új szavak: kígyó, gyógyszer, selyem, bánat

          Kígyónak hívják nálunk a
          fő gyógyszertárat,
          ha sokat kell odajárni,
          darócként, s nem selyemként
          tör rám a bánat...

1343. Új szavak: perc, hullám, halad, hiszen
          Peregnek

          Szemed előtt peregnek a percek,
          mint apró hangyák, haladnak sorban,
          nem tehetsz ellene semmit, hiszen
          a tenger hullámai sem simíthatók el,
          ha vihar és szél van.

          Bár szenvedéskor hosszúnak tűnik
          olykor még a perc is, nemhogy óra,
          mégis... minden relatív, mert ki boldog,
          elröppent pillanatként emlékszik akár
          egy egész hónapra.

1344. Új szavak: választ, csengő, személyes, biztos
          Ki tudja?

          Nem mindig mi döntünk, aki ezt mondja,
          biztosan nem csapta meg még a mozdony szele,
          nem választhatunk mindig, magasabb hatalom
          kezében van bárki értéktől független léte.

          Személyesen egyedi minden kiosztás,
          mi embert bármikor is érhet...
          Ki tudja, vajon a megszólaló csengő
          a kezdetet jelenti-e, vagy a véget?

1345. Új szavak: levendula, árad, éledő, friss
          Ráébred

          Az ember ráébred, többnyire későn,
          életéből mi minden kimaradt,
          még akkor is, ha lehetőség, tehetőség
          hiánya volt, mely megszabta azt.

          Korlátok, szabályok, pénz- és időhiány
          még a pörgő létet is visszafogta,
          s nem érezhettem azt sem, amikor áradt
          az éledő friss levendula illata.

          Nem úsztam, nem korcsolyáztam, bár-
          mennyire vágytam: nem ültem lóra,
          túl kevésszer estem hanyatt angyalt
          játszani a szűz, porhanyós hóra.

          Túl kevés az idő, mindent képtelenség
          megélni, bár mégsem panaszkodom.
          Emlékeim fiókjait még így is bőven
          és akármikor nyitogathatom.

1346. Új szavak: kóstoló, zenebona, kontyalávaló, pörög

          Lagzi készül itt, pörög a vidám nép,
          asszonyoknak dukál a kontyalávaló,
          zenebona szól itt, víg ihaj-csuhaj,
          korai az est: ez még csak kóstoló...

1347. Új szavak: lépésenként, merész, holló, zsák
          Strucc helyett holló

          Megfontolt vagyok, általában lépésenként
          végiggondolom a dolgokat pro és kontra,
          a mérlegelés fontos, mit miért teszünk,
          van-e értelme áttérni járatlan útra.

          Ám voltam merész is, mint ritka fehér holló,
          más megoldás híján ugrottam mély vízbe,
          de zsákba dugni fejem nem voltam hajlandó,
          befolyásolással velem nem mentek semmire.

          Fontos a józan ész, ismerni a határokat,
          felmérni a rosszat is, s nemcsak mindig a jót.
          Akkor születhet meg lelki egyensúlyunk,
          ha egyenletesen próbáljuk megrakni a hajót.

1348. Új szavak: alszik, szerte, málna, korán
          Júniusi kánikula

          Korán kel a Nap, az élet még alszik,
          legalábbis őrlángon álmodja álmát.
          Az első napsugarak a kertet érik,
          málna, ribizli, meggy sütteti magát...

          Felszárad a harmat, a pára eloszlik,
          hamar beköszönt a nyári forróság.
          Szerte a környéken aranysárgán fénylik
          a ház, a fák, a kert és megannyi virág.

          Ha nem is kedvenced a nagy nyári hőség,
          mosolyogni fogsz, ha rád ragyog a kék ég.

1349. Új szavak: tükör, álom, teljes, más
          Tükör

          Teljesen más minden álom,
          ha más tükörben nézzük,
          a lidércálom is felejthető,
          ha békés, tiszta lelkünk.

          Nyomasztó, fájdalmas a lélek,
          ha a test nyomorba dönt,
          békére, nyugvásra várna, de...
          kacag a gyémánttükör fönt.

1350. Új szavak: száraz, semmi, jobb, hallgat
          Csalódás

          Már száraz a szemem,
          a könnyek elapadtak.
          Nincs semmi értelme,
          jobb így a világnak.
          Szívvel és jókedvvel
          kik barátnak hazudtak,
          egyetlen intésre
          mélyen elhallgattak.

          Nekem már nagyobb tét
          a legkisebb gondom is,
          firtatni az okot
          nem fér bele - hamis
          lenne úgyis minden szó,
          megszokott ez már, azért
          elszomorító. Nem
          kell most más, csak ki ért.

1351. Új szavak: lepke, hull, kehely, vár

          Liliom kelyhének szélén
          megpihent a lepke,
          várja az alkalmat, lassan
          visszatér ereje.
          Álom hull rá, s hajnalig
          ringatja őt a kelyhe.

1352. Új szavak: élet, váratlan, hófehér, hajójegy

          Váratlan ajándék ütötte markom,
          egy hajójegy, messzire, hova úgy vágyom.
          Az élet úgy hozta, mire sor került rá,
          hófehér zúzmara csillogott az ágon. 

1353. Új szavak: kosár, takar, kerek, mellény

          Karomon kerek kosár,
          jól letakarva,
          nem elég a keszkenő,
          mellényem is rajta.

1354. Új szavak: pocsolya, keskeny, libasor, átló

          Keskeny ez a palló és nagy a pocsolya,
          átlósan vagy másfelé nem megyünk át rajta.
          Libasorban, kedveskéim, csak utánam, szépen,
          felszárad majd a sár, mire kint leszünk a réten.

1355. Új szavak: levegő, pót, almáspite, zörög

          Almáspitével tömtem meg a gyomrom,
          levegőt sem kapok, nem zörög a csontom.
          Jó, hogy hoztam pótgatyát, így lecserélhetem,
          nem mindegy, hogy a szuszt is kinyomja belőlem.

1356. Új szavak: kántor, sima, paplan, berzenkedik

          Kántort alakítottam az este,
          hiába berzenkedtem,
          sima hangom jó érdes lett,
          hiszen berekedtem.
          Egyik Negró másik után,
          úgy tűnik, hiába,
          bújok inkább paplan alá,
          múljék el holnapra.

1357. Új szavak: vonal, kézben, hat, ért

          Kézben tartok úgy hat darab
          vonalas lapot,
          nem értem a titkosírást...
          jól kezdem a napot!

1358. Új szavak: gondol, kissé, lényeges, alku

          Gondolkodtam kissé - ez is előfordul -,
          lényeges-e vagy sem, egy alku hogy alakul.
          Van, ki az olcsót is padlóig alkudja,
          van, ki a drágát is azonnal elhordja.
          Én nemigen szeretek sokat alkudozni,
          inkább veszem anélkül, ha tényleg kell valami.

1359. Új szavak: párna, kapaszkodik, félelmetes, bír

          Félelmetes álmot láttam,
          nem bírnék el több ilyet,
          párnámban megkapaszkodtam,
          azóta is reszketek.

1360. Új szavak: lóverseny, gát, diadalittas, keret

          Lóversenyre akkor sem járnék,
          ha bővebb lenne a keret,
          kicsit sem vonz a diadalittas
          ordítozás, a szerencsejáték -
          s gátol még az állatszeretet...
          Nem szeretem, ahogy őrülten
          ösztökélik a lovakat,
          vagy amikor végkimerülten
          netán összerogyhatnak.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése