2015. november 30., hétfő

Újabb 30 rigmus -- 9.

Természetesen a megadott 4 szó alapján "verssé" varázsolt gyűjtemény folytatódik, melyből itt az újabb 30.

251. Új szavak: torma, torna, hófehér, hezitál

        Míg a tormát ríva reszelgettem -
        marta a szemem, nem is restellem -,
        régi tornaórák jutottak eszembe,
        hogyan hezitáltam a kötélen lengve,
        vagy hogy a szekrényugrást hogy utáltam én,
        magammal vittem felét, ha átzúgtam tetején...
        oly szánalmas voltam önmagamnak én,
        csak annyi vigasztalt, hogy cipőm hófehér.

252. Új szavak: pilóta, tériszony, nyugalom, bárány

        Nem szeretnék repülni, azt hiszem,
        hol a pilóta tériszonyban szenved,
        a nyugalom, valószínű, elkerülne engem,
        főleg, ha az út előtt nem bárányt ettem.

253. Új szavak: kastély, megtér, végbél, visszér

        Mikor az ember lábán fájó lesz a visszér,
        mikor a végbelénél állandó aranyér,
        ez az a kórház, mely régen kastély volt,
        ide minden beteg, ha kell, vissza- s megtér.

254. Új szavak: tépáz, csábító, bizonytalan, évszak

        Az időjárás-előrejelzés bizonytalan,
        az évszakok lassan egybemosódnak.
        Csábítóan tavaszi időt jósolhatnak,
        közben szél tépáz, s örvendhetünk a viharnak.

255. Új szavak: légió, konty, lemez, ponty

        Légiókról olvastam már, vajon nőt bevesznek?
        De ha oda mennék, nem hordhatnék kontyot.
        Inkább szakács lennék, nekem való munka
        lemeztepsiben megsütni egy pontyot.

256. Új szavak: morog, piac, hűvös, csoport

        Hűvös volt még, mikor piacra mentem,
        morogtam is azért, mert lengén öltöztem.
        De mire a sok árus csoporton túlestem,
        a nagy koncentrálástól jól kimelegedtem.

257. Új szavak: pitypang, gázpalack, paníroz, ejha

        Pitypanglevest rottyantok mihamar,
        ehető-e, nem tudom - ez nem zavar,
        panírozok némi padlizsánt is - ejha!
        gázpalackom kiürül, ez bekavar.

258. Új szavak: ferdére, elvégre, feltéve, ebédre

        Vágom a metéltet, ahogy szereted, ferdére,
        Amint te kedveled, az most a lényeg elvégre.
        Neked van névnapod, minden fogás úgy készül,
        a te szájízed szerint lesz feltéve ebédre.

259. Új szavak: csatorna, lajtorja, elferdít, fekete

        Elferdítették a való igazságot,
        mert Fekete Pál nem lajtorján mászott,
        hanem a csatornán jutott be a házba,
        onnan felosont csendben a padlásra.

260. Új szavak: természet, kétely, létrejött, tudós 

        Létrejött itt egy különös képződmény,
        tudósokban is felmerült a kétely,
        vajon a természet műve ez a dolog,
        netán másféle rejtély e furcsa hely.

261. Új szavak: fent, erdő, talál, vezet

        Kis bocsot találtam fent az erdőben,
        pont arra vezetett az utam, hihetetlen.
        "Még ilyet!" - gondoltam, de egy kicsit féltem.
        Hol lehet az anyja, talán nem is messze,
        nem veszi jó néven, hogy bocsát szeretgettem.

262. Új szavak: jobb, meleg, mintás, vesz

        Meleg, mintás szabadidőruhám
        veszem fel, ha elkezdek fázni,
        nem nagyon érdekel, mi a trendi,
        még mindig jobb akármilyen minta,
        mint dideregve szétfagyni.

263. Új szavak: vonalzó, pirítós, újdonság, karamella

        Reggelim a pirítós, meg hozzá újdonság
        a karamellás tej,
        ám közben leejtett vonalzóra léptem, s eltört,
        míg ügyködtem ezekkel.

264. Új szavak: csótány, undor, rohangál, sütőpor

        Hiába, a csótány undorítana, 
        de valaki egyszer azt tanácsolta,
        hogyha itt-ott a lakásban mégis
        csótány rohangálna,
        sütőport szórjak szertendő széjjel,
        feldobják talpukat még aznap éjjel.

265. Új szavak: új, tag, lett, itt

        Kellőképpen meglepődtem,
        mikor ripsz-ropsz, egyszerre csak
        itt új tag lettem.
        Örülök neki, hogy köztetek lehetek,
        agyam nem tompul el, mindig fejlődhetek.
        Jók ezek a szógyakorlatok,
        célirányosan alkotgathatok.

266. Új szavak: cirmos, takaró, dorombol, bajusz

        Cirmos cica dorombol
        félig a takaró alatt,
        elhullt bajsza szerencsét hoz,
        így szól a macskás köztudat.

267. Új szavak: néhány, nap, fenyő, tán

        Néhány hét, néhány nap, s tán
        - szeretném remélni - mindenkinél
        ünnepi díszbe öltözik a fenyő
        karácsony szeretett ünnepén.

268. Új szavak: nyomában, lépcső, kerek, díszlet

        A lépcső mellett a korláton a díszlet
        csodás, kerek gömbök villognak,
        fenyőágak frissen illatoznak,
        a bámészkodók nyomában
        csillagpor-felhők szállingóznak.

269. Új szavak: hullám, kacaj, ezüstös, fickándozik

        Ahogy végighullámzik a termen
        a sok csilingelő, ezüstös kacaj,
        úgy fickándozik a férfiember szíve, és
        választottját hallva az olyan lesz, mint a vaj.

270. Új szavak: válik, övsömör, hamis, szaloncukor

        Hamis kutyusom szelíddé válik,
        ha egy szaloncukrot dobunk felé.
        Az övsömör fájdalmas, nem lehet hajolni,
        hogy megsimogassuk kutyusunk fejét.

271. Új szavak: talaj, vissza, felfedező, kószál

        Régész lennél-e ásatásokon,
        leleteket vagy talajt vizsgálnál?
        Vagy inkább felfedező lennél, és 
        távoli tájakon kószálnál?
        Kalandos útjaidat élveznéd, tudom,
        de azt is, hogy mindig visszavágynál.

272. Új szavak: újságos, számla, nehéz, marad

        Nem jár hozzánk az újságos, mióta
        munkanélküli lettem,
        egy számlával több vagy kevesebb,
        nem mindegy nekem.
        Fht.-ból lehetetlen életben maradni,
        nehéz sors vár arra, ki így kénytelen élni.

273. Új szavak: árnyék, lámpa, kandalló, felleg

        Vészjósló fellegek már kora délután
        árnyékba borítják a szobát,
        kandalló előtt jó olvasgatni, s hozzá
        felkapcsolni a lámpát.

274. Új szavak: kenőcs, áskálódik, dúskál, lomha

        Mindig van, ki áskálódik,
        olyan is, ki pénzben dúskál,
        én csak mérges vagyok, mert
        ez a kenőcs mégsem használ.
        Nem vagyok túl fürge, inkább
        vén mackóként járok lomhán,
        nem tehetek, tudok másként, mert
        sajnos, itt is fáj, ott is fáj.

275. Új szavak: poroltó, kikapcsol, szerencse, mégsem

        Oly füst lett, hogy az orromig sem láttam,
        lekaptam hát a falról a poroltót,
        majd kicsit később mégis kikapcsoltam,
        mert szerencse, hogy tűz mégsem vót.

276. Új szavak: mustár, franciasaláta, lófarok, sárga

        Finom itt minden hidegtál tartalma,
        pompás a sonkatekercs s a franciasaláta
        hajamat azért kötöttem magas lófarokba,
        hogy bele ne lógjon a sárga mustárba.

277. Új szavak: fél, szem, ma, így

        Keresztszemest hímzek, ma
        kész szeretnék vele lenni,
        fél szemmel a tévét nézem,
        így elég macerás lesz enni.

278. Új szavak: maci, nyaklánc, háborog, sötétkék

        Sötétkéken háborog a folyó,
        vad vihar zúzza csónakom,
        rettegve markolom a macim,
        mely rajtam lóg egy nyakláncon.

279. Új szavak: érdem, elérem, kapu, fapapucs

        Deres, csúszik az út hajnalban,
        elég felelőtlenség fapapucsban
        kitotyogni a kapuig - vajon elérem?
        Ha igen, enyém az ügyességi érdem.

280. Új szavak: őz, páva, előkelő, aszaltszilva 

        Előkelő étterembe vittek,
        páran úgy néztek ki, mint a páva...
        aszalt szilvával sült őzszelet
        ínyenc mártással volt a vacsora.

2 megjegyzés: