2016. április 7., csütörtök

Szilvi a közmunkával...

Szilvi mára összeszedte magát, felvérteződve buszjegyekkel, Bence iskolába beadása után kiment 30-assal a Galamb utcára. Úgy emlékszem, írtam, hogy már múlt héten valamikor kapott egy behívót a Dehuszhoz... Ahhoz képest, hogy tavaly augusztusban hívták utoljára, még alig több mint félév telt el. Sőt, mi több, számára még 2 hete jött meg a tavalyi aktív korúságról szóló igazolás végzése. Nem kapkodták el, ahhoz képest, hogy májusban van az évfordulója... Tényleg megtakarékoskodják rajtunk az egyébként járó nyugdíjas bérlet jogát, az ember nem tudja, mire számíthat, mikor fog és mi érkezni, mikor jön egy TB, NAV, Dehusz, Önkormányzati, Munkaügyi Kp.-i, Kormányhivataltól eredő pásztorábránd. Időnként csaknem egy év késéssel. Most ha túlmennek az idővel, lehet, hogy a közben dolgozott 30 nap alkalmi munkát is érvénytelenítik itt, azért ez nem kicsit idegesítő, túl azon, hogy ha időben megvan, ahogy évekig, úgy biztos lenne nyugdíjas bérletem. De így, hogy május helyett novembertől tudtam volna újbóli menéssel megigényelni???, aztán várni a határozatot...?
Mindenféle javaslatra meg a tavalyi tapasztalatok alapján vitte a sokéves tüdőgondozói leleteit. Allergiás asztmája van, rendesen be szokott fulladni, ha nem szed nap mint nap gyógyszereket. Orrspray, szájspray, mindene van...
Azonkívül gyerekét egyedül nevelő anya, akit vinni-hozni kell, s ha 4 után 5 perccel mennek a gyerekért, már csúnyán néznek a szülőre. Én anno meg is őrültem volna. Nekem mindig 5 órások voltak a kölykeim. Most sokkal több a nem dolgozó, szabad ember. Pénteki nap különösen, akkor már még korábban elviszik őket. Volt, hogy Bencus 4-kor már az utolsó volt, s a tanárnő már így is lepasszolta az udvarra egyedül!
Tény, hogy a Dehusznál most semmi nem jelentett semmit.
Többször is rákérdezett, hogy milyen közmunkák vannak még, mert ugye, a MÜK-nél még nekem is azt mondták anno, hogy léteznek közmunkák utcai szemétszedésen kívül is. Hogy olyanokkal kellene megpróbálni kiegészítenem a szolgálati időmet. Hát nem, nem léteznek! Illetve ismerősök számára TALÁN! Vagy úgy, hogy kirúgják az ott dolgozót, aztán fele fizetéssel visszaveszik közmunkásnak... Így valóban léteznek konyhalányok, udvarosok iskolákban stb. De úgy, hogy én bemegyek utcáról, úgy néznek rám, mintha hülye lennék és soha ők ilyesmiről nem is hallottak!
Most is azt mondták: NINCS MÁS, csak szemétszedés!
Mint kiderült, nem ott van az "üzemorvos", hanem be kell menni a Klaipedára vagy hova, egy rendelőbe vele...
De az egyedülállóságát nem vették figyelembe, elvégre "más is van úgy"... Oly könnyű ezt mondani, de megnézném a "lenéző" illetőt, ha ebben a helyzetben volna, nem ő lenne-e a legnagyobb mártír.
Az is tény, hogy az elején 3 hónapról volt szó. Régen 6 órát dolgoztak szerencsétlenek, most viszont 8-at kell -- mit akar; friss levegőn, természetben lehet! -- szemetet szedni...
No, még volt egy esélye, az üzemorvos. Bebuszozott, megkereste a helyet, ahol hemzsegtek az emberek. Várakozás közben hallott jelzőket az üzemorvosról, aki egyébként meg rosszul van a dehuszosoktól, alig feltűnő a lenézés, lekezelés. A várakozók, akik már ismerték, egyöntetűen úgy nyilatkoztak, hogy na, ez aztán nem ismer könyörületet, itt mindenki alkalmas. Még a tolószékes is. Jött egy nő béna jobb kézzel -- alkalmas lett... Egy kis asztmával meg a taknya-nyála-szeme egybefolyik-allergiával, félévente kontrollra járással (tüdőszűrés, légzésfunkció, labor) szinte ki is röhögte Szilvit. Naná, hogy alkalmas lett... Ezután vissza a Dehuszhoz...
Több órát elvekengtek, közben persze kiderült az is, hogy közel nem az ígért 3 hónapról van szó! Mikor rábeszélték Szilvit, hogy vállalja már el, akkor kiderült, hogy a munkaszerződést JÖVŐ február 28-ig kell aláírnia. Amibe nemcsak a nyári 50 fok napi 8 órában, hanem a téli esetleges hólapátolás is beletartozik! Rábeszélték, aláírt egy csomó papírt...
Egyébként az aznapi 80-akárhány emberből 6, azaz HAT embert sikerült "befogni" közmunkára!
Annyit tudott meg, hogy másnap (MÁR PÉNTEKEN -- mivel ez csütörtöki nap volt! --, tehát még csak nem is az, hogy hétfőn, hogy legalább legyen egy hétvége rákészülés előtte, meg megszervezése a gyerekvitel-hozatalnak!) fél 8-ra ugyanide, a Galamb utcára kell jönni, balesetvédelmi oktatás és ilyenek, meg máris levették a munkaruha-, cipőméreteket, és teljes kardjába való dőléssel jött haza. Látszott rajta, hogy teljesen kiborult.
Sírt. Hogy tényleg, 90%-uk egyébként cigány, ami önmagában annyi. De még nekik is legalább háromnegyedük NEM vállalta el. Valahogy megoldják azt, hogy nem kapják a nem elvállalással egyidejűleg többé a 22800-at...
Aztán miután átbeszéltük az egészet, én azt mondtam, hogy vigye reggel a gyereket rendesen, és utána menjen ki. Mondja meg, hogy átgondolta, és a mások által meg nem értett és lenézendő részletek számára nem megoldhatók. Mert oké, hogy könnyű azt mondani, hogy itt vagyok én.
De ha csak azt nézzük, hogy szülői értekezletkor is mindketten kellünk?
Vagy hogy én ezentúl soha ne tudjak menni sehova, keljek minden reggel legalább fél 6-kor (mert én bárhova megyek, kell két óra egügyi okokból), Szilvi meg 5-kor, és menjek a gyerekért legalább fél 4-es készülődéssel 4-re, mikor nekem is van anyám, vannak hivatali ügyes-bajok teendőim, orvosokhoz járásom stb. -- akkor most meg már én is megszűnök? Ráadásul nekem is kell alkalmi munkázni, mert a fht.-hoz meg kell lennie annak is. Illetve ezeken kívül is kaphatok itthonra melót, még ha szökőévben is. Szóval ezeket senki nem hajlandó nézni.
Sem azt, hogy Bence nem véletlen jár kis létszámú osztályba. Időnként problémás gyerek. Mint tavaly az egy hónapos folyamatos sírása, az, hogy az anyján kívül senki és semmi nem volt neki jó. Én sem. Senkinek semmit nem engedett magával kapcsolatban, csak az anyjának... De még az anyja is volt, hogy ordítva húzta el a gyereket a nem közeli gyerekorvosi rendelőbe... Hát hogy jönne el velem? Meg mi van, ha beteg, ami elég sűrűn előfordul, és olyankor nem megy iskolába, ellenben vigyem orvoshoz és egész álló nap aztán valóban sehova ki nem tehetem a lábam. Mert Bencus olyan, hogy még a szemetest is alig lehet kivinni, ha Szilvi viszi, megy utána. Meg a vécébe, konyhába, mindenhova.
Jó, mindenki maga tudja a magáét.
Nem őrült bele azért Szilvi sem ebbe a rohadt magas jövedelmébe, valahogy tudta hova tenni azt a havi 50 ezret, amit kettejükre költött. De felét, ugye, el kell venni, mert nem érdemli meg. Ha mérlegre tesszük a két dolgot, mégsem minimálbérről van szó, ellentétben fenti felsoroltakkal... mondtam neki, hogy valahogy megvoltunk 2 éve is, mikor egy évig ő szintén nem kapta a fht.-t...

És én is rosszul vagyok, ahogy ezt a gúnyolódó, lenéző üzemorvost előadta, hogy szerintem ez még engem is, ilyen vénen, a 10 centi vastag egügyi dossziéimmal, ezer bajommal is kib@cna szemetet szedni napi 8 órában... Télen-nyáron. Nyáron, amit lakásban, ventilátorral, nagyrészt mozdulatlanul is alig viselek el... Csak 45 fokra nyúlik ki a jobb karom? Ki nem szarja le? Ugyanúgy a lumbágót, köszvényt, csontritkulást, angina pectorist, szívritmuszavart, és nem sorolom tovább.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése