2010. április 25., vasárnap

A zene és látvány harmóniája



Azt hiszem, kevés ember nem ismeri A Gyűrűk Urát, vagy így, vagy úgy...
Nem létezhet ember, akire nincs hatással valamilyen formában a hatalmas trilógia misztikus világa, színes, fantáziadús meseszövése, s maga a sokfelé ágazó, lenyűgöző történet - azt mondanám, J. R. R. Tolkien ezzel a művével valami egyszerit és megismételhetetlent alkotott.
Persze, a fantasy világa azóta mérhetetlenül kitágult, a kínálathoz több emberöltőt kellene élnünk. De A Gyűrűk Ura szerintem akkor is AZ alapmű.
S én mégiscsak hozzáteszem, hogy Loreena McKennitt zenéje iszonyúan klappol hozzá...

Egy számomra fontos dolog a Wikipédiából:

"J. R. R. Tolkien egyszer úgy jellemezte A Gyűrűk Urát, mint 'alapvetően vallásos és katolikus mű', amikor barátjának, az angol jezsuita Robert Murray atyának írt. (J. R. R. Tolkien levelei, 142.) Nagyon sok teológiai téma jelenik meg az elbeszélésben: a jó és a rossz harca, a gyenge harca az önpusztító gonosz felett, kegyelem gyakorlása, halál és halhatatlanság, feltámadás, megváltás, bűnbánat, önfeláldozás, szabad akarat, alázat, igazság, barátság, hatalom és gyógyítás. Az irgalom és szánalom magasztos erényei, melyeket Bilbó és Frodó Gollammal szemben mutatnak, győzelmet hoznak; a Miatyánk szavai: 'És ne vígy minket kísértésbe, de szabadíts meg minket a gonosztól' jártak Tolkien fejében, amikor Frodó és az Egy Gyűrű hatalmának harcáról írt (Levelei, 181 és 191)."

4 megjegyzés:

  1. Hát igen, a film után nagyon felkapták és ismert lett. Bár azért nálunk is sokan olvasták már előtte is. Ha jól emlékszem először 82-ben adták ki nálunk. Nem is tudom hányszor olvastam már azóta... Mióta a filmet kiadták arra is szakítok időt, hogy évente legalább egyszer végignézzem a teljes trilógiát. Nem lehet megunni! Azon kevés filmfeldolgozások egyike, ami nagyon jól sikerült, igazi művészi alkotás lett. Ahogy írtad a nyolcvanas évek óta hatalmasra nőtt nálunk is a fantasy irodalom választéka, de A Gyűrűk Urához mérhető high-fantasy nagyon kevés van. Valóban igazi alapmű! Érdekes hogy az újabb, "pörgősebb" fantasykhoz szokott korosztály már vontatottnak, nehezebben olvashatónak találja...
    De azt hiszem azért A Gyűrűk Ura megőrzi méltán megérdemelt helyét a fantasy irodalom élén, igazi "mese" a szó legjobb értelmében, és valóban számtalan rétege, jelentése van. Loreena McKennitt zenéje nagyszerűen illik ehhez a világhoz. Mindig csodáltam azokat akiknek ilyen jó érzékük van a klipek összeállításához, megkomponálásához, ez is nagyon jól sikerült!

    VálaszTörlés
  2. Én sajnos könyvben nem olvastam, filmen viszont már többször láttam és óriási kedvencem!! I love Aragorn!:)I love Viggo Mortensen!:)
    Nagy bánatom, hogy moziban nem néztem meg annak idején, mert azért gondolom teljesen más látványt nyújt a vásznon, mint az én 37 cm-es kistévémen.:)
    Az lenne jó, ha a Gyűrűk Urát is elérné a 3 D technika,huhh, rohannék jegyet venni!!!

    VálaszTörlés
  3. Meoi: Igen, tudom, Te nagyon szakértesz ebben, nagy ismerője és nyomonkövetője vagy a fantasynak. Én és akkori kollégáim szedtük le 82-ben azt az első kiadást az AfNy-ban... elsőre nagyon furcsa és szokatlan volt... Aztán sor került rá, azt hiszem, még kétszer az évtizedek folyamán. Ám azt tulajdonképpen neked köszönhetem, hogy láttam a teljes bővített trilógiát, meg hogy nemcsak pár számát ismerem Loreenának, hanem lényegében szinte az összes lemeze megvan és annyiszor hallgatom évek óta, amennyiszer csak bírom - sőt, még élő koncerten is láthattam. Feledhetetlenek.

    VálaszTörlés
  4. Flami: Igen, nekem is ő a nagy kedvenc.:))
    Hatalmas látvány, szédületes történet.
    Nekem az a rész, amikor a fák megindulnak, valami döbbenetes volt - pedig tudom, ennél sokkal félelmetesebbek is voltak benne -, lényeg, hogy azóta álmodtam olyat is, hogy valami nagy haldoklásom volt, és minden fa eljött hozzám. Az mindegy, hogy egyetlen fa sem férne be a panelbe, lényegtelen: MINDEN FA ott volt, engem búcsúztatni.:) Ez az álmom hihetetlenül eleven még mindig, bármekkora hülyeség is.:)))

    VálaszTörlés